Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.02.2007 02:08 - за приказките...
Автор: trevistozelena Категория: Други   
Прочетен: 5344 Коментари: 19 Гласове:
1

Последна промяна: 18.03.2009 14:52


   Бях обещала да пусна един ръкавичест постинг за любимите си приказки. Знам, че вече мина времето на ръкавиците (странно, при положение, че точно тези дни разни студове ще сковават страната...поне така казват), но нека това да е последната класация от мен....засега:)
    
   "Сватбената рокля" на Фани Пейчева - ето тук е мястото веднъж завинаги да изясня за коя точно Фани идваше реч в коментарите към един друг постинг.  За тази Фани почти никой не е чувал. Поне аз досега не съм срещала човек, който да се сеща за единствената й издадена книжка със...точно 7 приказки. Нямам идея защо така и не е станала известна, при положение, че приказките й са най-прекрасното нещо, което някой някога е разказвал. Особен стил - смесица от лек фолклорен изказ, мистика, нечовешки красиви описания...наистина изключителна разказвачка. Книжката, която съм имала късмета да получа незнайно откъде, е най-грозното творение на култовото издателство "Отечествен фронт" -типичен комунистически гении я е обрекъл на провал със зловещо грозна корица, мизерна хартия и най-кошмарните картинки, които можете да си представите да илюстрират детски приказки. Носи заглавието на една от приказките в нея - "Принцът и девица-звездица" (знам, че звучи тъпо, но не е:)).  Между другото Фани Пейчева и нейната книжка имат доста тъжна история (знам я от рецензията на последните страници). Написала е няколкото си приказки много млада и дълго време се колебаела дали да ги предложи за издаване. В крайна сметка се престрашила, но дни след това получила отговор, че не става за писателка. И заключила ръкописите в едно чекмедже. После...минали дълги години...на практика минал почти целият й живот. Не опитала да пише нови приказки (което е доста жалко). Един ден все пак се престрашила и показала заключените ръкописи на свой познат (този, който е написал рецензията..беше някакво известно име, но не се сещам кой точно), той ги харесал и в крайна сметка приказките били дадени за печат. Само че малко преди да излезе книгата, Фани Пейчева починала... Това е. Всеки път когато я препрочитам си мисля, че приказките й са някакви такива много обречени...поне историята, която носят със себе си... Не знам защо така и не са станали известни - никой не ги е чувал. Може някой ден да сканирам и да пост-на поне една...притеснява ме факта, че книжката ми е пред разпад :( А иначе съм готова и на ръка да ги препиша...ей така, заради себе си:)
  
   "Малката русалка" на Андерсен - Изобщо Андерсен също ми е любимец. Пак заради стила. Има едни...опростени издания на приказките му, където някой идиот си е позволил да ги посъкрати (явно с довода да бъдат по-лесно смелаеми от деца) - това е едно от нещата, които сериозно могат да ме извадят от кожата от яд! Въобще си мисля, че при приказките е невероятно важен стила, не само сюжета. По тази причина не харесвам братя Грим и Шарл Перо - силни сюжети, обаче прекалено никакъв стил, описания - съвсем зле... А Андерсен е голяма работа! :) "Малката русалка" си я харесвам от незапомнени времена - още от времето, когато са започнали да ми четат приказки. Някак ми е близка по характер девойката...в смисъл, че и аз така като се влюбя... хм. Не, сериозно - това е съвършената любовна приказка.

  Следващите две в класацията вече съм показала, че са ми любими - има ги в този блог. Едната е преразказаната история за скалата и вълната. Аз я знам от Ремарк, а става ясно, че други хора са я чували като стихотворение или като източна притча. Между другото Ремарк не я разказва точно като приказка; доколкото си спомням в "Триумфалната арка" се явява само в две-три изречения като реплика на главния герой. Напълно достатъчни няколко изречения :) Другата ми любима приказка е първият постинг тук - резултат от един нощен разговор с човек, за когото повече не искам да чувам. Все пак си обичам приказката - определено си е повече моя (най-малкото, защото аз я подредих като такава), а и обожавам смесицата й от еротика и нежност.

  Последна в класацията...(тук мнооооого внимавам -вероятно ще изпусна нещо значимо...пак)...хм... Та последна в класацията е "Вампирова булка". Тя е от един сборник на Николай Райнов и показва ранното ми увлечение по мистиката:)

  Ако вече не е непоправимо късно да се хвърлят ръкавици насам-натам, предизвиквам всеки, на когото би било интересно да си спретне личен топ5 на любимите приказки:)




Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

1. krasi2g - Заинтригува ме с Фани Пейчева,
02.02.2007 09:46
дето дори и Гугъл не я е чувал май. Не е лоша идеята наистина да спасиш приказките, ако смяташ, че си струват, като ги препишеш и ги метнеш някъде на ползу роду в ел.вариант. Аз пък тамън събирам приказки, че скоро ще ми трябват. Я гледай ти какво съвпадение! Съдбата се опитва да ти каже нещо мисля. Нещо като: "Момиче, момичеее, спаси приказитееееее, спаси гииииии!...." (това с призрачен глас, на фона на звуци като фиуууу-фиууу-хшшшш-уаааа). Послушай гласа на съдбата. Стига си слушала "Спрайт". Той няма кой знае какво да ти каже :)))
цитирай
2. trevistozelena - krasi2g
02.02.2007 11:42
така е - и гугъл не е чувал за Фани...вече съм проверявала. това, дето съдбата ми го казва хич не е лоша идея, само че и ти и съдбата ще трябва да почакате известно време... цялата работа е, че съм доста разпиляна и практически живея на две места - на едното има скенер, на другото са приказките, следователно приказките трябва да бъдат пренесени до скенера (или обратно). а ти...за бебенцето, което се роди оня ден ли си се юрнал да събираш приказки???!!!...тейк ит ийзи, бе човек...и спрайт би ти казал, че има достатъчно време:) а спрайт, ако искаш да знаеш, казва важни неща. вероятно,защото е зелен като учителя Йода ( и като мен:)))
цитирай
3. krasi2g - :)))
02.02.2007 11:53
Ами новичко ми е и му се радвам. Ентусиазъм един такъв ме е налегнал.
А туй зелените сте голяма мафия :)))
цитирай
4. trevistozelena - krasi2g
02.02.2007 12:08
:)))) е,добре,предавам се! трябват ти наистина (приказките). ще ги кача..може би до месец
цитирай
5. eleni - предлагам помощ за качването:)
02.02.2007 13:07
щото и мен ме загложди и искам да прочета на Фани писанията. Нищо, че нямам така спешна необходимост от приказен фонд. Ми тъй де, Краси, прав си - докат се огледаш то вече ще е проговорило, проходило, прочело всички приказки, дето имате на склад вкъщи и ще тропа с крак за още. Така че не съ помайвай, ами събирай матриал дорде е време:)))

Моите най-любими приказки също са с най-грозното издание на света, но пък преводът им на български граничи с гениалното. "Приказки от страната Алабашия" на Карл Сандбърг, американец. Американското издание е прекраааааасно. Краси, имаш ги от мен - ще харесат и на теб и на жената и на голямото дете, че и на малкото като навърши възраст да го вълнуват разни буквички:)
цитирай
6. trevistozelena - eleni
02.02.2007 14:57
(на ушенце): трябва да внимаваме да не го презаредим внезапно с приказки...рискът е значителен - първо, възможно е той да се вдетини...хм...още:) и второ - ще си подлуди детенцето...ми така де, няма още седмица, а чуло всички приказки на света...това и на гениите не се е случвало:)
цитирай
7. krasi2g - :)))
02.02.2007 15:43
Утре е изписването. Вчера и днеска вдъхновено създавам бебешка атмосфера и гладя ританки. Ходя и на работа. Може би затова съм леко встрани от идеалния център на душевното равновесие. Иначе не се притеснявайте.
@зеленичкото - когато можеш разбира се. Аз тъй и тъй сега разучавам песнички, приказките верно са за после.
@елени - мерсиии, мерсиии, има нужда! :)))
@треволячето: въх, чи мъ изплаши с тоз коментар No6!
цитирай
8. trevistozelena - krasi2g
02.02.2007 15:52
ама че свеж тип си! :) създаваш радостна атмосфера и по чуждите блогове:) щастливо посрещане на малкия човек ти желая...тичай да гладиш ританките и не се мотай безцелно:-Р
цитирай
9. krasi2g - Ох, чакам тука едни неща на работа,
02.02.2007 16:00
че от понеделник съм в отпуска и не искам да оставям недовършени нещица. А днес специално по чуждите блогове предимно се заяждам - най-вече във връзка със светлата дата "Петльовден". Така свалям напрежението. За капак, по радиото казаха, че днес е Европейски ден на Влажните Зони (!!!).
Смятай и това как ме изнерви. Но понеже съм многопластова личност, там се заяждам, тука - не :)))
цитирай
10. trevistozelena - krasi2g
02.02.2007 16:06
ай...значи съм щастливка, че точно в моя блог си в промоция! ммм...ден на влажните зони...звучи някак мотивиращо:)
цитирай
11. krasi2g - На мен пък ми звучи ужасно демотивиращо :)))
02.02.2007 16:18
Хахах, прИмоция, да бе! Дразня се от това колко толерантни станаха всички изведнъж... Към всичко. Към всички. И все по-толерантни ставаме. Страхувам се, че вече не забелязваме границите, отвъд които толерантността става някакси опасна. Я не ме бъзикай на тая тема, че ш'ти изтече прИмоцията :))))
Шегувам се. В безопасност си - вече си тръгвам от работа и в близките 3-4 часа компютър йок ;)
цитирай
12. анонимен - Петък вечер е, не си струва да се хаби ...
02.02.2007 18:43
Петък вечер е, не си струва да се хаби време за коментари на приказки!
цитирай
13. eleni - хей какъв уютен разговор...
02.02.2007 19:00
... сте си спретнали докато аз акумулирах главоболие разправяйки се с разни банкови дела:)

@зеленичка: опасявам се, че работата е вече опущена и е късно да взимаме предпазни мерки по отношение на допълнителното му вдетиняване:)Пък и... ако вземе, че внезапно се всериозни, дори и с малко, дори и с една прашинка, с една песъчинка, с една микроскопична идея... кой ще ни разсмива после? Кой ще пуска слънчеви зайчета из блоговете ни? Нееее, дай да не рискуваме, викам...:)))

Иначе... има известна опасност детенцето да бъде подлудено, но тя не е много голяма. Веднага ще обясня защо. Моите двама родители са ме приспивали в най-бебешките ми години с... Йохан Себастиан Бах и по-конкретно "Бранденбургските концерти". Не съм успяла да се повредя, поне не фатално:)))А по-малката от сестрите ми проговори с нещо от Шекспир, не помня вече от коя пиеса беше, ама с баща режисьор друго не може да се очаква:)

Ден на влажните зони, хахахааааааааааааааааа, не мога беееееееееееееее, кой ги измисля тези работи:)))))))))
цитирай
14. анонимен - Ти си само на 24, а комунизмът си о...
02.02.2007 22:25
Ти си само на 24, а комунизмът си отиде през 1989 г., трябва да си била тогава на 6-7 години само. Какви спомени имаш от онази епоха, с какво свързваш комунизма, като спомени, усещания? Опитай да го опишеш, ще е интересно! Във "Капитал" по едно време бяха правили подобни опити с млади хора, които разказваха за своите детски спомени от комунизма, беше се интересно получило!
цитирай
15. trevistozelena - анонимен
07.02.2007 00:50
м да...на 7 години бях, първи клас.имам много силни спомени от еуфорията около прехода. даже си спомням на самия 10 ноември (трябва да е бил събота или неделя,защото бях при баба и дядо) как нашите дойдоха и го празнувахме. горе-долу схванах за какво става въпрос. после и митингите, значките с лъвчето...първите демократични избори, на които също поливахме победата - тогава отидохме на пикник:) за самия комунизъм...ами най-ярък спомен са ми символите му - дъвка идеал, която като съвсем мъничка карах майка ми да я раздъвче, защото беше твърда като камък...шоколада кума лиса и съпоставката с яйчица киндер сюрприз, които ми бяха купили няколко пъти от кореком. ха, помня, че много ме беше страх, когато ми казваха, че като тръгна на училище ще ходя на бригади - разплаквах се и обяснявах, че не искам да стоя по цели седмици някъде далеч от мама:) вероятно това са моментите, в които съм намразила думичката "задължително"...така или иначе имах късмета никога да не ми се случи такъв ужас като бригадата:) виж, аз съм имала много щастливо детство и това, което съм усетила от комунизма е някак примесено с безгрижието ми от това време. по-късно съм си дала сметка, че съм имала късмета съзнателният ми живот да не протече в този режим. най-малкото защото винаги съм била доста...хм...свободолюбива. вероятно бих се бунтувала, ако някой ми наложи да нося униформа (и сега не бих работила някъде, където се изисква такава)...не че нещо, но това "уни" ми звучи притеснително. освен това бих намерила за гига тъпа идеята всички около мен да ми бъдат "другари" и "другарки". нещо друго, което ме възмути много беше разказът на майка ми с какви перипетии е намерила лекар, който да постави на нея и на найна приятелка спирали...нали разбираш, просто такъв тип намеса в личния живот на някого ми звучи потресаващо изродска. та накратко - мнението ми за този режим е силно крайно. щастлива съм, че не ми се е наложило да усетя бруталните му (по мое мнение) проявления.
цитирай
16. анонимен - Е, имаше и някои плюсове предишният ...
07.02.2007 12:23
Е, имаше и някои плюсове предишният режим - например сметките за ток и парно бяха направо символични, сигурно са ти казвали. Но за останалото си напълно права:))
цитирай
17. анонимен - Фани Пейчева
21.10.2007 21:31
Оооо, далеч не сте единствената, която знае приказките на Фани Пейчева. Самата аз ги търсих с години, защото бях забравили и заглавието, и името на авторката. Открих ги случайно в една библиотека - оказа се една от най-харесваните книжки. През февруари, мисля, изпратих писмо до ИК "Златното пате" за "Принцът и девица-звездица". Отговориха ми, че ще се поинтересуват. Дано книжката бъде преиздадена :).
цитирай
18. trevistozelena - анонимна17
21.10.2007 22:17
малко неловко ми идва обръщението на вие в блога, така че, надявам се, не се сърдиш, че ще ти отговоря на ти. та...
много ме зарадва коментара ти:) след като пуснах тук приказките на Фани, доста хора ги оцениха, някои дори си ги разпечатаха, за да ги имат на някакъв книжен формат. убедена съм, че ако бъдат преиздадени, вече най-сетне ще станат известни, защото така е трябвало да стане още преди 20+ години... аз имам книжката и ако наистина издателството се отнесе сериозно към преиздаването, съм готова да я предоставя. или пък преписани като файлове - за да ги пусна в блога си, преписах всяка една от тях.
ако отново влезеш в тук и видиш отговора ми и ако прецениш, че мога да помогна, ето имейла, на който ще се радвам да ме потърсиш:
razlichnata@abv.bg
поздрави!!!!
цитирай
19. inta - Фани Пейчева
11.07.2011 12:52
Закъсняла съм с няколко години да ви намеря , дано някой да прочете това.За съжаление още не са преиздадени книгите на Фани Пейчева ,защото те са две- Принцът и девица Звездица и Козелът със златните рога .Вероятно нито едно издаделство , което бълва детски книжки ,някой от които без особена стойност,незнае за този български автор с прелестни вълшебни приказки.Дано на някой да му светне лампичката !!!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: trevistozelena
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2999687
Постинги: 345
Коментари: 4670
Гласове: 16103
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031