Прочетен: 16057 Коментари: 41 Гласове:
Последна промяна: 18.03.2009 15:42
Трябва да призная нещо. Имам някакъв нездрав интерес към мъжките списания и това ми е още от невръстните години, когато страстно си събирах броеве на "Дъга". "Дъга" (доколкото разкашканите ми спомени нашепват) май се водеше нещо като "младежко списание", но си беше чиста проба момчешка работа. После се възпитах (за да не казвам "израснах") с "Егоист" и така... Това, според замисъла ми, трябва да е кратък увод, в който просто да заявя, че съм си спретнала що-годе обективна гледна точка по въпроса. Ето, заявявам. А сега:
Maxim срещу FHM
(по моите наблюдения - за момента двете най-успешни мъжки издания на бг-пазара, като изключвам Playboy, просто защото ми се струва, че вече не влиза в битката... Възможно е и да греша)
I рунд, където просто изброявам няколко известни факти и не раздавам точки. Можете да го прескочите, досаден е:
- Първият брой на Maxim в България излезе, ако не ме лъже паметта, през октомври 2005г, а първият бг FHM - около година след това;
- главен редактор на Maxim e Ивайло Цветков (на доста хора все още известен като Нойзи) - един от основателите на "Егоист", преди това - на вестник "Ритъм". Понеже темата така или иначе си е моя, мога да призная, че това е личността, на която винаги безумно съм се възхищавала, просто няма аналог;
- главен редактор на FHM е Емил Спахийски - преди около 4 години потренирал за FHM (For Him Magazine) със списание "За мен"; политически коментатор в "Сега", около две години главен редактор и на "Егоист" - човекът, от когото Георги Лозанов пое поста до момента на окончателното сриване на "Егоист". Добър човек;
- слоган на Maxim: "Най-голямото мъжко списание";
слоган на FHM: "Най-горещото мъжко списание...хм...в света".
Сега обаче забравям сухите факти и започвам да пиша за добрия вкус и липсата на такъв, защото това ми е идеята.
II рунд: Жените!
За което и да е списание изборът на корица е нещо важно, за едно мъжко списание подборът на жената върху корицата е нещо показателно. Показателен той е преди всичко за добрия вкус. Ето кратък списък (не изчерпателен) на имената от кориците на двете списания:
Maxim: FHM:
I-ви брой: Нели от I-ви брой: Виктория
"Twister"; Силвстед;
Гергана Гунчева; Емилия;
Теди Велинова; Цеци Красимирова;
Диляна Попова; Деси Слава;
Венета Харизанова; Галена;
Славена Вътова; Райна;
(за протокола: една- (за протокола: една-
единствена чалгаджийка единствена Ивайла
миналото лято). Бакалова).
Има едно категорично правило в законите на Добрия Вкус - чалгата е мръсна дума. Пък била тя и разсъблечена чалга. Няма компромиси - или си човек от класа и презираш чалгата или си селянин и мастурбираш върху снимка на Галена. Съжалявам, но е факт. Простата статистика сочи, че от общо 7-те корици на FHM 4 са окипазени от жена с едно име (изключая Деси Слава, която пак е с едно, но накъсано по странен начин). Следователно можем да направим следния извод: или хората от FHM не съумяват да убедят достатъчно расови жени да позират за тях или наистина им става от чалгаджийки, което говори за съмнителни естетически уклони. На мен, съответно, не ми става от хора с кофти вкус, затова:
Maxim разбират от жени. И печелят в този рунд.
III рунд: Материалите:
Откъм стил текстовете в двете списания си понаприличват. Обаче...само на пръв поглед. Ако си човек с правилен усет, за отрицателно време схващаш две неща:
1. FHM отчаяно се опитва да покопира колкото може повече от стила, наложен вече от Maxim. Имаме готово обяснение за това - тежката съдба на Спахийски от край време му е отредила да върви по стъпките на Цветков. Факт, откъдето мине Спахийски все се оказва, че Цветков отдавна вече е бил там. Тъжно е някак да си постоянно закъснял;
2. Авторите в Maxim си позволяват да бъдат дръзки; толкова крайни копелета са, че могат да те размажат с иронията и цинизма си. Във FHM гледат смутено. Там всички "се шегуват" деликатно и аха-аха някой да напише нещо смело, но не би. Имам чувството, че се червят от срам, ако въобще някога си позволят да са една доза по-цинични.
Накратко: В Maxim чукат смело; във FHM мастурбират. Точка за Maxim
IV рунд: Идеите:
Идеите, разбира се, се крадат. Хайде познайте кой от кого краде! Познахте:)
В началото Maxim имаха едно еднооко същество, което пускаше безумни коментари тук-там из статиите и снимките, напоследък никакво го няма. Елементарната причина е, че FHM тематично си избраха глава на селски идиот, натоварена с аналогичната функция. Дори все още тормозят читателите си да измислят някакъв там генезис на идиота - публикуват по две-три идеи във всеки брой и не осъзнават, че са отчайващо досадни.
Това, което лично аз не мога да преживея е, че по същата логика Maxim се отказаха от идеята, обявена преди известно време, жени да им пишат за секс и да припечелват по някое възхищение. Точно издебвах момент да блесна в любимото списание и взе, че се появи цяла рубрика, но...на страниците на FHM. Maxim отново гордо заебаха откраднатия замисъл...
Сега очаквам във FHM да започнат да разказват мръсни вицове в края на няколко последователни страници така, както прави Maxim от край време.
V рунд: Директният сблъсък:
Такъв има и съвсем не убягна на ловкото ми осезание. Започна го Цветков, който в увода на априлския Maxim подробно обрисува кошмар, където списанието му подозрително наприличва на FHM - жените са повехнали и някак уморени, статиите са писани от автори с единствена цел хонорара и проблясва безумната вяра в "бг-знаменитостите"; накратко - "скучно, не-секси, уморено и безполезно". Още по-накратко - като FHM.
Спахийски озъбено отвърна на удара, заяждайки се, че те, видите ли, правят класация на 100-те най-секси жени, допитвайки се до Читателя (Спахийски порочно обожава Читателя, нямам идея защо, но му е вродено), а Maxim скалъпвал подобни класации на базата на техния си там редакторски вкус. И,о, светотатство - Деси Слава, която играе ролята на понаедряла и позастаряла икона на FHM, в класацията на Maxim е захвърлена на 96-то място!
И такива работи.... Хм.... Поредната точка за Maxim.
Краен резултат: "най-голямото мъжко списание" буквално размаза "най-горещото" такова, просто защото е по-голямо от него. Сори
И изобщо нямат база за сравнение според мен. "Максим" рулира отвсякъде.
Освен това бих ти препоръчал и списание "Макс" - не защото аз пиша там (изчервявам се, за да демонстрирам фалшива скромност), а защото имат наистина много добри текстове.
за "Макс" - от известно време се каня да го пробвам, но признавам, че досега не съм чела нито един брой (срам, сраааам....а твърдя, че съм експерт по списанията...малеееей:) ). сега вече със сигурност ще си го купя (не, за да демонстрирам известно четкане, а защото наистина обмислям подобна инвестиция:) ).
мерси за коментара, бях си помислила, че те издразних с първия мой коментар в блога ти и съм низвергната, а ако наистина е прозвучал надуто или нещо от типа - не винаги успявам да се изразя като хората, това ми е грешката
Така или иначе те двамата със Сашо направиха страхотно списание.
А за ФХМ нямам много впечатления. прочетох само първия им брой и разбрах, че няма смисъл да го купувам повече. измъчено е.
А "Дъга" за мен е най-великото списание на всички времена.
Глупи и Бубачко завинаги ще живеят в нашите сърца!
а иначе много дължа на гимназията.
не толкова като знания, които така или иначе след време се забравят (пък и не бях сред отличниците), колкото като усещане за свобода, което завинаги ще нося в себе си.
и аз не бях сред отличниците - висша проба мързел, пък и стратегически не пилеех усилия в неща, дето и без това не разбирам (помня, че по математика упорито ме натискаха да реша някаква задача за 5-ица в дипломата с любезния съпорт на преподавателката, пък аз небрежно заявих, че и четворката ме устройва идеално:) ). та усещането за свобода го подуших едва в университета, но оттогава не ме е пуснало:)
а усещането за свобода предполагам, че го носиш от детството си.
в университета просто се е отключило
дано не си се разхайтила и разпищолила:), както казваше баба ми
лингвистът в мен напира да сподели, че "разпищолила" е невероятна дума, почти толкова сполучлива, колкото "шишарка"!
19.05.2007 01:41
ми,да,така мисля, но надявам се, си наясно, че това не ми пречи да си изпитвам онази вина. различни неща са все пак. дори ще напиша едно писмо, където да обясня, че никого не мразя. защото наистина никого не мразя:)
детето
25.05.2007 16:15
26.05.2007 21:35
по-нагоре някъде стана дума за "Дъга"...
това е велик жанр!
истината е, че в момента съжалявам нечовешки за написването на този текст. няма значение каква е причината. нека да кажа, че критиката ми все пак беше изкуствено пресилена
няма за какво да съжаляваш.
да съжаляват тия от ФХМ.
12.06.2007 20:58
надявам се да откриеш отговора и да разбереш, че е за теб, защото се налага да изтрия коментара ти. ужасно много ти се извинявам, но просто не мога да си позволя да го оставя....заради едно твое предположение. само веднъж досега съм трила коментар, този ще е вторият - надявам се да разбереш, че просто така се налага. а отговорите, които мога да ти дам тук са:
1.да, познавам. да, много добър. нямам идея защо, просто такъв.
1.за фен клуба - хехех, трябва да намерим още две провансалски девойка, за да станем "четири заблудени девойки от прованса, които, изключая роднините и приятелката, четат увода":) аз иначе съм преселена в сф, но по произход съм провансалка, което е достатъчно условие:)
1.съжалявам, защото е някаква първична необмислена реакция да нараниш някак (както можеш). което е супер наивно, разбира се. а, между другото, скоро ще разбереш за една промяна
ммм да... ако ти е приятно, ме потърси на кю-то (номерът ми е написан в инфото към блога). ще се радвам да се появиш там:)
16.06.2007 19:54
1. ok
1. ;)
1. az ti biah pisala i po-gore...:)
ne moga da ti pisha v q-to - imam si malki paranoi...ne znam dali shte se sreshtnem niakoga, no bih se radvala ako se sluchi...LOVE(naistina)...
16.06.2007 23:46
И да- става въпрос за първите броеве с еротични разкази. Бая бързо ги развалиха, а списанието сега не става и за завиване на буркани за зимнина... ъм, не съм сигурна, че съществува животното "вторични суровини" още...
El.
за съжаление не помня еротичните разказчета...вероятно е имало нещо особено в тях:)
17.06.2007 00:43
Лошото е, че на някои списания и особено вестници им личи, че са третична суровина (рециклирана хартия)... Вероятно си е в реда на нещата хората, работещи в редакциите им, да не си правят труда да надскачат с материалите си изходната суровина.
El.
за третичната суровина си ужасно права:)
17.06.2007 11:25
ТИ СИ "добър"(красив(морален(смел(силен(...))))) човек ...Иска ми се да ти кажа "Браво", но понякога думите плашат(дразнят)...
Bye...и...TAKE CARE!
също съм и наивна към думите - вкопчвам се в тях, не ме дразнят, а ме плашат само в определени ситуации, не много често:) както решиш обаче. итс ъп ту ю.
не се пазя. просто не става.
поздрави
17.06.2007 19:40
1.navsiakyde kydeto ima "trevistozeleno velikolepie" sym az
2. kazah, che si dobyr chovek, zashtoto go mislia...pone pravish opiti da si takyv...koeto moje bi znachi che SI. Onova v skobite e moiata "formula" za "dobyr" chovek, trite tochki tam...priemi gi kato trite izmerenia na Pravoslavnia Bog - Otec, Sin i Sviat Duh.
3. dumite poniakoga sa nenujni.
4. kazah "take care"...ami...pazi se, ok, ne se pazi...kakvoto si reshish...kazah "bye"...zahstoto ne iskam da pisha - nikyde, no eto tuk pisah...mnogo byrzo se umoriavam...izvini me, che nahluh i pisah tuk - iztrii kakvoto si reshish ot moite postingi...ciao(tova mi e ot poslednoto gadje - beshe italianec)
17.06.2007 19:50
19.06.2007 22:19
прав си за нивото на дизайна на ФХМ. наистина. имах някакъв разговор по този повод и няколко неща, за които нямах представа доскоро, ми се изясниха.
ок, точка за ФХМ (една, но я пиша). приемам забележката
15.02.2008 16:39