Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.01.2008 16:56 - нашествието на късметите
Автор: trevistozelena Категория: Други   
Прочетен: 4421 Коментари: 10 Гласове:
0

Последна промяна: 19.03.2009 11:14


                                                            (или "А, не! - втора част")

 

        А, не! Повече не може така! Ама наистина не може!

            Чудиш се какво ме прихваща ли? Вероятно някакъв пост-празничен синдром на преялата (добре де – и препилата) ми душа? Или пък си драматизирам ей така, вследствие на патоса от коледно-новогодишните тостове?

            Тц, нищо такова! Просто си преглеждам колекцията тазгодишни късмети от баници, питки и подобни тестени изделия, натоварени с мисията да разпръснат мъдри благопожелания из цялата рода (тайфа, сбирщина празнуващи индивиди където и да е). И освен да ги преглеждам, неволно се заех и да ги анализирам съсредоточено – малко като в час по литература едно време в гимназията. Не че настроението ми е чак пък толкова литературно, просто необходимостта от старателен анализ се наложи някак неизбежно, ако, разбира се, държа да знам какво ме чака през новата година. В случай, че не бях традиционалист, с лека ръка щях да зарежа празничните поомазани в олио пожелания и да отдам приоритет на арсенала хороскопи в някои ежедневници и списания. Само че съм упорито същество и в името на обичаите вярвам на мистиката, скрита именно в новогодишните късмети.

            Ами като искам мистика – на ми мистика! Стотици креативно мислещи разуми здраво са се постарали да я създадат възможно по-ексцентрично-поетично-завоалирано, че дори абстрактно. И то сякаш специално за мен и за разни такива наивни душици, дето са си мислели, че навръх Нова Година ще им се падне нещо простичко и пожелателно, като например здраве, успех, любов. Като в далечните времена, когато сами си намисляхме късметите от дрянови клонки.

            Да, ама оттогава явно доста неща са се случили на битието (онова битие, дето определяло съзнанието) и сега така е определило съзнанието, че на него вече му се струва страшно обидно да създаде простичък късмет от една-единствена пожелателна думичка. Ето защо всяка уважаваща себе си баница с късмети през последните години представлява истинска тестена провокация за щастливо похлъцващата празнична мисъл. Нейде дълбоко из недрата й, претъпкани с яйца и сирене, щедро се изливат стихове, остроумия, а очевидци твърдят, че са виждали цели сонети, хайкута и дори истински поеми. На последните обаче все още не съм напълно готова да повярвам, просто защото имам наум ефекта на комбинираната с шампанско и вино домашна ракия към чисто човешката склонност за преувеличаване.

            Та не знам за поемите, но пък колко стихове-късметчета са ми минали през ръцете само през последните няколко Нови Години просто не е истина! От онези с недвусмислената рима и направо яростна...хм...закачливост. И то такива, каквито дори Недялко Йорданов не би бил в състояние да сътвори. Като стана дума за Недялко – подозирам го, че по Нова Година се превръща в едно от най-нещастните същества на света, откривайки жестоката истина, че късметчетата, комплектирани във все повече марки кори за баница отдавна са надминали гениалната му идея да римува Ваничка с баничка (култово, но за съжаление овехтяло...).

            И така... Стоим си в празничната нощ пред разчовъркано парче баница, четем стихове и възхитено отдаваме почест на онзи скромен творец, който по християнски маниер дори не е подписал поетичните си напъни. Освен това умуваме какво е имал предвид автора, създавайки творба от ранга на:

            “Плюй си на петите и далече беж,

            че очаква те годеж”

            Нека поразсъждаваме. Че късметът тук е годеж – годеж е, няма спор. Акцентът някак ясно пада върху последната дума. Добре, обаче поетът изрично е настоял – “плюй си на петите” – бягай, дим да те няма, абе направо “беж далече!”!!! Значи имаме скрито посление – в случай, че през годината някой успее да те прецака с предложение за годеж, в името на късмета си най-добре е да се осъзнаеш овреме и да спасиш кожата нейде надалеч. В противен случай – язък ти за парчето новогодишна баница, щом не си доловил ясното предупреждение.

            Най-добре е този късмет да се комбинира с недвусмисленото:

            “Куфарите стягай вече,

            ще пътуваш надалече”

            Просто, стегнато и ясно! Освен това умело илюстрирано с картинка на черно-бяло самолетче отдясно на стихчето – деликатно намигане към най-пияните, които в случай, че не успеят да преборят текста, поне ще схванат илюстрацията.

            И още:

            “Таз година пеленаче

            в къщата ти ще заплаче” – Късметът-кошмар за млади девойки със съмнителен афинитет към контрацепцията.

            Да беше само поезията – да я преглътнеш някак... Ама не е. В актуалните напоследък новогодишни късмети дебне далеч по-сериозна заплаха. Твърде възможно е посланията да не си намерят правилния човек (или пък човекът да не си намери правилното послание – все същото е) и да се стигне до неловки ситуации. Просто вече я няма онази универсалност на новогодишното късметче. Тоест, от известно време то е някак...как да кажа...дискриминирано. Разполагам със съвсем истински зловещ пример по въпроса:

            Преди година анонимно лице от женски пол си купило кори за баница с подобни остроумни късмети. Попрочело ги, поразмислило и предвидливо ги забучило във вече готовата баница така, че пред всеки член на семейството да се падне подходящото послание. Добре, обаче подлият дядо в последния момент взел, че се сетил за обичая най-старият човек на масата да завърти тавата, преди всеки да си вземе парче от баницата. Врътнал дядото, направил един оборот, два оборота, но за нещастие спрял някъде по средата на третия пълен оборот. В резултат на което гореспоменатият годеж се паднал на отдавна омъжената му снаха, “успешният бизнес” отишъл при бабата, при дядото някак присмехулно “заплакало малкото пеленаче”, но поне внукът щял да бъде здрав и дълголетен, докато послушно наглежда “семейния дом”.

            Без малко да напиша, че цялата тази бъркотия с късметите започва и свършва от корите за баница, но се сетих, че съм на път да те излъжа. Всъщност безумни късметчета дебнат целогодишно почти зад всяка улична пряка (получи ми се рима – всяка и пряка – смятам да я използвам, ако някога пропиша късметчета).

           Лично при мен този сезон новогодишните пожелания започнаха съвсем съмнително още преди Коледа в една книжарница, където любезно ме поканиха да си изтегля късметче от кошница с навити хартийки до касата. Твърде условно е какво точно изтеглих – нужно е сериозно въображение, за да го нарека “късметче”, по-скоро беше “цитатче” и гласеше:

            “Животът не е сложен. Ние сме сложните. Животът е прост и простите неща са правилните”.

            Казах си: “Аха... Явно защото съм в книжарница ми се падат такива умни късмети. Значи трябва да помисля, за да разбера какво ми пожелават”.

            После мислих. Ама така и не разбрах дали в крайна сметка има нещо пожелателно в “късмета” ми...

            Но пък определено имаше нещо вярно. Ние сме сложните. А животът е прост и простите неща са правилните... Е, тогава защо ли сме спрели да си пишем късметчетата малко по-правилно...и по-искрено?

           




Гласувай:
0



1. telescope - !
02.01.2008 17:51
Ние предвидливо махнахме Мъничко юначе в къщата ще плаче, но пък на мен два пъти ми се падна Щастлива новина те чака - за теб ще бъде песен бракът... Та да видиш какъв поглед получих от моя приятел... Да не говорим, че първо, не е ясно дали съм омъжена или не, а и не е ясно дали ще се женя /омъжвам/ тепърва или просто бракът ми ще бъде песен... Абе нейсе...
цитирай
2. estrella - Късметчетата
02.01.2008 20:19
вкъщи ги писах аз. Плачещите юначета от миналата година още ми държат влага. Пътуването до Южна Франция се падна на племенницата ми, а не на мен, но пък и струйното вдъхновение ме удовлетворява напълно:Р
цитирай
3. eleni - аз бях с компания
02.01.2008 23:05
в която една от приятелките ми (женена впрочем) заръча да пиша любовни късмети през един, тоест - от 12, поне половината да се розовеят, понеже не било излишно за никой от компанията. Еми не знам как го постигнах, но от трите ми парчета баница, ни един любовен късмет не улучих. Иначе ги бях написала прекрасни и... (ще прощаваш, зеленичка:) поетични. Без рима. Дотам не падаме:)))))Имаше и един, тип "джакпот" - получаваш всичко от всички останали късмети:)

@estrella, моят еквивалент на Южната Франция, беше сборно късметче, съдържащо: ароматно кафе и Jacket potato на Covent Garden, биричка в Прага, сангрия в Барселона и сарденско вино в Сардения:) Нагло животно съм, нали?
цитирай
4. анонимен - идеи за късмети
04.01.2008 20:08
някой ако има идея какви късметчета да напиша ако някой има моляви кажетеми.
цитирай
5. trevistozelena - telescope
05.01.2008 12:08
хм...имаме заплетен случай...абе виж какво - можеше и по-зле да е - я си представи, че неволно бяхте забравили да махнете пеленачето и да ти се натресе точно както си ровичкаш непредпазливо из баницата, м?
:)
цитирай
6. trevistozelena - estrella
05.01.2008 12:10
:) съвсем на мястото си е дошъл късметът ти, въпреки че ти и без това си го имаш вдъхновението, ама така пък ти се натрупва двойно:) не тъжи за Франция - догодина:-Р
цитирай
7. trevistozelena - елени
05.01.2008 12:21
ами щом е без рима - прощавам ти...какво да те правя...:-Р
аз пък, вярна на писанието, си държах на дряна. купихме от едно цигне на пазара, после го михме старателно с Ехо, късахме го, рисувахме го...ала бала...та написахме и съвсем простички късмети. обаче...ами май бях забравила, че то си е малко гнусничко това с погребания в баницата дрян - като ти се падне го изчовъркваш старателно да не вземе да се пречупи някъде, после го оглозгваш и накрая търсиш десетте разлики сред картинките. а накрая не разбрах какво точно ми се падна, защото моето си приличаше доста с едно друго, та или имам здраве или да ми се сбъдне мечта:)
цитирай
8. telescope - за по-сигурно
05.01.2008 13:27
си пожелай да си здрава ;)
цитирай
9. eien - Здраве и щастие!
09.01.2008 12:31
За много години!
цитирай
10. trevistozelena - eien
09.01.2008 13:48
за много години!:) хиляди усмивки за теб:)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: trevistozelena
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2999627
Постинги: 345
Коментари: 4670
Гласове: 16103
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031