Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2012 09:00 - Тисту със зелените палчета
Автор: martiniki Категория: Други   
Прочетен: 21863 Коментари: 38 Гласове:
43

Последна промяна: 24.03.2016 17:07

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  
"Тисту - момчето със зелените пръстчета",  както е пълното заглавие на български, е книжка на Морис Дрюон. Единствената детска книга на този сериозен автор. Самият автор нарича историята на Тисту - "приказка за деца", която е решил да напише между два тома на "Прокълнатите крале" и доуточнява, че различията при писането за деца и възрастни се отнасят само до формата и изразните средства, но в основата става въпрос за едно и също.
Тисту е едно такова дете, което не допуска възрастните да му обясняват света с установени представи. То носи уникална дарба - като забоде палче където и да е  на мястото пониква цвете.  Тисту не приема и се опитва със своята пролетна дарба да промени света на големите. "След като е ясно, че може да се живее по-щастливо с хубави чувства, отколкото с лоши, на свобода, отколкото в принуда, в мир, не във война, или просто казано - с добро, а не със зло, то ( Тисту, детето) не разбира защо хората не успяват да постигнат съгласие, за да живеят в добруване. Що се отнася до мен - пише Морис Дрюон - аз все още не съм разбрал и възприел тази неспособност на хората".
 Е, и аз също. Не разбирам. Не възприемам. Не желая да живея така възрастно.

"Всяко дете - пише още авторът - гори от желание да действува за общото благо и за тази цел то очаква едно чудо: да порасне, да стане голямо. А после, вече като голям човек, обикновено или е забравил какво е искал да прави, или пък се е отказал от това. И нищо не се случва. Има само един възрастен повече и никакво чудо."
Това винаги ми е изглеждало ужасно. Гледам на порастването като на трагедия, а си предпочитам до ден днешен комедиите.

"Възрастните имат манията на всяка цена да обясняват необяснимото. Всичко, което ги изненадва ги дразни, и щом някъде по света се случи нещо ново, те упорито започват да доказват, че това ново нещо прилича на друго, което те вече познават.
Щом някой вулкан угасне спокойно като цигара, която изгаря докрай, и ето ти веднага цяла дузина очилати учени се надвесват над кратера - слухтят, душат спускат се надолу с въжета, ожулват си колената, отново се качват горе, затварят въздух в епруветки, скицират, пишат книги, спорят, вместо чисто и просто да отбележат:"Този вулкан спря да дими. Вероятно му се е запушил носът
."

image
Книжката е писана през 1967 година, преведена е 1979 година, мисля, че не е преиздавана.  

image

Тук  попаднах на чудесни илюстрации към историята. Българското издание е с илюстрациите на Жаклин Дюем. Черно-бели са в нашенската версия, но пак забавни. Изрових книжката от бургаската библиотека при последното си прибиране и оттогава я мъкна със себе си. За съжаление липсват страниците от 66 до 96. 


Не знам дали сега децата горят от желание да работят за общото благо, за човечеството, по-скоро едва ли мислят в тази насока. Моите поне не са споделяли подобни мисли. Историята на Тисту е адресирана до деца между 10 и 12 години, но дъщеря ми не прояви интерес. Интересни са им съвсем други неща. Времената са други. Друго е.
Това, което ме държи и прави уверена напоследък, е пролетта. Наличието на пролет. Тук е. Значи Тисту се връща по вълшебната си стълба всяка година по това време. Забива палчетата си в пръстта и чудесата пак са налице. Нацъфтели са джанки,  някои от бадемите, форзициите край реката, зюмбюлите и нарцисите в двора на село. Вчера кестените бяха пуснали първите си кадифени зелени листа.

image

 Нямам търпение да видя къде е ровил Тисту снощи. Чакам съвсем скоро две малки вишнички, черешите и люляците.
А песничката, която добавям, ми я пуска синът напоследък. Това е. Димчоу. Друга бира.






Гласувай:
43



1. mt46 - Поздрав!
31.03.2012 09:19
Тази детска книжка не ми е попадала. Добре ще е да я преиздадат... Все още има деца, които четат, вярват в чудесата, в Доброто...
цитирай
2. martiniki - mt46 - да, особено с илюстрациите на
31.03.2012 09:23
Camille Benyamina. Не бих се замислила, ако имах тази възможност. Това е една от най-хубавите детски книги.
Поздрави!
цитирай
3. stela50 - Здравей , Марти ...
31.03.2012 09:46
Имам спомен за тази книжка , върна ме години назад .
Много приятно и мило си представила Тисту ...
На фона на Димчоу ... други са времената , други
са книжките и песните ... Но прекрасни са децата ,
това е тяхното време - и те имат , или ще имат своите
герои и незабравими спомени ... И това ми харесва .
Всичко с времето си .
Хубав съботен ден !
цитирай
4. martiniki - stela50 - привет, Таня
31.03.2012 09:57
аз съвсем наново открих Тисту тази година, забравила бях за какво се разказва и ми беше красива среща. Така е с много детски книги, които откривам на стари години. Туве Янсон ми е сред най-любимите автори на детски книги за възрастни. Не разбирах съвсем "Невидимото дете" когато бях на осем, виж на 38 имах вече пълна колекция от всички книги на авторката, които са издадени на български. Често ги препрочитам.Така е с много други. Напоследък преоткривам приказките на Вилхелм Хауф, които ме затормозяваха като дете.

А ето, че март си отива :(

Хубав ден да е!
цитирай
5. syrmaepon - "Това е. Димчоу. Друга бира." )))))))))))
31.03.2012 09:57
Мд-а-а ,всички сме други вече.А аз сутринта ,не знам защо слушам това

http://www.youtube.com/watch?v=-vMtrz0XcJ0

друга епоха /бира би звучало странно /
цитирай
6. martiniki - syrmaepon - вино :)
31.03.2012 10:00
не знам защо точно "бира", обичам да обръщам израза в "друга риба"...
Чудесна песен
цитирай
7. megg - Привет, Марти!
31.03.2012 10:42
Сигурна съм, че книжката за малчугана с вълшебните пръстчета ще ми хареса много.
Тия дни пътувах и видях, че на много места всичко цъфти, а - ха, оттам Тисту е минал по - рано! :)
Сега разбирам защо понякога морето е зелено, ами Тисту си е топнал пръстчетата. ( Както и да обясняват/ме възрастните! )
Слънчева събота, Марти, в очакване на април! :))
цитирай
8. martiniki - megg - привет!
31.03.2012 10:53
Това е една тъжна книжка в крайна сметка. Тисту се оказва ангел и отива там откъдето е дошъл - на небето. Не съм съгласна с този край, затова реших да го върна и всяка пролет да е наоколо:)
Топнал е палче в морето, така е :)
цитирай
9. tota - Мила, Марти!
31.03.2012 11:04
Хареса ми всичко, което си ни представила. Особено това: "Това, което ме държи и прави уверена напоследък, е пролетта. Наличието на пролет. Тук е. Значи Тисту се връща по вълшебната си стълба всяка година по това време. Забива палчетата си в пръстта и чудесата пак са налице. Нацъфтели са джанки, някои от бадемите, форзициите край реката, зюмбюлите и нарцисите в двора на село. Вчера кестените бяха пуснали първите си кадифени зелени листа."
Прекрасно е!
Добре е да научаваме за автори, творбите им и героите им. Независимо кои са.
Но винаги ме е занимавала мисълта защо децата ни не познават нашите герои? Можем ли да се поровим в творчеството на нашите писатели и поети, творили за деца, които не са в учебниците и да ги популяризираме тук?

Хубав ден!
цитирай
10. syrmaepon - Явно "бира" е някаква мярна единица )))))
31.03.2012 11:08
martiniki написа:
не знам защо точно "бира", обичам да обръщам израза в "друга риба"...
Чудесна песен


Поне "риба" ми навява мисли за еволюция....))))))))
цитирай
11. aqualia - Хей, ама ти сама си един Тисту!!!
31.03.2012 11:42
И затова и пролетта е толкова отдавна при теб! ;)
цитирай
12. sande - Колко точно и красноречиво е казано!
31.03.2012 14:08
"Всяко дете - пише още авторът - гори от желание да действува за общото благо и за тази цел то очаква едно чудо: да порасне, да стане голямо. А после, вече като голям човек, обикновено или е забравил какво е искал да прави, или пък се е отказал от това. И нищо не се случва. Има само един възрастен повече и никакво чудо."

***
Адът - това са другите. Адът - това са хората! С техните безспирни войни, атомни оръжия и други оръжия ... за унищожение.
цитирай
13. mariniki - радвам се, че прочетох...
31.03.2012 14:25
парадокс е, че сега книгата ми харесва повече от преди...
а едно молко момиченце в къщи въобще не харесва задължителните
за прочит книги, все други си избира... но такъв е животът...всичко се променя...
сърдечен поздрав...
цитирай
14. bovari - Нелечимо състояние:)
31.03.2012 21:54
"Е, и аз също. Не разбирам. Не възприемам. Не желая да живея така възрастно."

Поздрави,Марта.


цитирай
15. ufff - Така трябва да бъде - светът да ра...
31.03.2012 22:17
Така трябва да бъде - светът да разцъфва под пръстите на дете. Ние, възрастните, обикновено оплескваме всичко, до което се докоснем. Все с добри намерения... и айдее - право към Ада.))) Тисту си е ангел, верно.
"А после, вече като голям човек, обикновено или е забравил какво е искал да прави, или пък се е отказал от това." - цитатът ме пресети за девета глава на "Мери Попинз", когато бебетата-близнаци загубиха способността си да разбират езика на скореца.
цитирай
16. анонимен - Мили размисляващи дами, когато ...
01.04.2012 00:28
Мили размисляващи дами,когато една детска книжка остава неразбрана и нежелана от едно дете,то тя не е написана за него.Написана е от инфантилен възрастен за себеподобните му.
Детската книжка има за цел да подготви детето за света на възрастните по забавен и разбираем начин.Когато не е успяла навреме т.е в детството се препрочита от порасналото, но не съзряло,уви дете за да се търсят опорни точки за приспособяване.Инфантилизъм в чиста форма.Ха,да ви е чистит и пролетен!
цитирай
17. martiniki - tota - ами да, пролетта се настанява и чувства все по у дома си;) Честит ни април!
01.04.2012 06:58
Добре, имаме си и свои герои. Опитвала съм да предложа, разбира се - голям успех имам с Юлка. "Тина и половина" и "Графиня Батори" са книгите, които дъщеря ми буквално не остави, докато не прочете наскоро. Опасявам се обаче, че твърде малко са тези български книги, които се занимават с настоящите проблеми на децата във възрастта на бунта, (думата 'пубертет" е грозна като пъпка на носа:). Сещам се за доста от моите такива години -"Фаталната запетайка" ми беше от любимите, но не предизвиква интерес
цитирай
18. martiniki - aqualia - :)
01.04.2012 06:59
признавам се в издърпване на тревичките и сръчкване на черешите към цъфтеж:)
цитирай
19. martiniki - sande - да
01.04.2012 07:04
съгласна съм с всичко, което е казал автора и ми е криво, че този свят си марширува все по едни и същи самоубийствени правила. Спазва едни и същи изкривени норми. Правилен свят. Нормален. С нормално оглушели и ослепели за доброто хора.
цитирай
20. martiniki - mariniki -
01.04.2012 07:06
да, има такава работа с някои книги. Явно, растейки, все повече можем да надничаме зад рамото на автора;)
цитирай
21. martiniki - bovari - така се оказва
01.04.2012 07:07
не че е голяма хвалба и доста си боли от сблъсъци с правата реалност:)
цитирай
22. martiniki - Ufff - ангелите нямат голям шанс на бедната ни земя, а
01.04.2012 07:10
ти не си от забраванковците. Скоро бях при нашите общи приятели, които още са си в детския отбор и почти се почувствах в "Слънчевия град" с една Розовка в скута;))
цитирай
23. shining - Благодаря ти! Обичам такива открития, макар и след години!
01.04.2012 09:26
И аз търся една книга - "Незнайко на луната" на български обаче, която съм я чел 100 пъти навремето от библиотеката, ама не мога да я намеря. И ти сега ме зарадва с тази ценна книжка. :) Весел първи април!
цитирай
24. martiniki - shining - моля, моля, радвам се да споделя този приказен Тисту
01.04.2012 09:42
Да, сякаш и аз помня такава книжка. Приключенията на Незнайко"" не бяха в личната ни библиотека и обикновено ги заемах от приятели или училище, много го четях по едно време. Ако ми падне "Незнайко на луната" ще сигнализирам:)
цитирай
25. aqualia - Ако четете руски, това е "Незнайка на луне" с илюстрации
01.04.2012 11:26
http://lib.ru/NOSOW/nezn3.txt
Поздрави!
цитирай
26. monaliza121 - Този симпатичен, неизвестен за мен ...
01.04.2012 18:01
Този симпатичен, неизвестен за мен Тисту ме зарадва. Зелени пръстчета и цветя, фантастично!:))
цитирай
27. indi - :)
01.04.2012 21:21
Чудесен е този Тисту! Не съм чела книжката..Дано я има в библиотеката!Под пръстчетата на всички деца могат цветя да поникват..Само дано успяваме добра и благодатна почва за развитие да им даваме.
Много стоплящ постинг,илюстрации и...зюмбюленонарцисна пролетна къщичка!:)
Благодаря за светлинката и топлинката,Приказна!:)
цитирай
28. magicktarot - Честит Април и тук, Дора-Марта! И честит априлски сняг - доста натрупа при мен,
01.04.2012 22:50
но ми се струва, че утре ще се стопи... :) И аз не бях чувала за този вълшебник - Тисту. Ще го "проуча" по-обстойно, невероятно интересен е! Комедии и аз обичам много - повече от другите неща. И често цитирам "Името на розата" - там криеха в манастира смятаната за изгубена Аристотелова "За комедията" - защото смехът е най-мощното оръжие и е опасно да попадне в ръцете на "простолюдието"... Та така и с комедиите в наше време - редки са. Най-вероятно - смятат масовия смях за нездравословен.:)
цитирай
29. martiniki - monaliza121 - привет! :)
02.04.2012 09:15
Колко е пъргав само:) Тук вече във вихъра си. Вчера имахме първи април от сълза и смях :) Смях и сълза по-точно;)
цитирай
30. martiniki - indi - видях,ч е се продава във виртуални антиквариати за книги
02.04.2012 09:22
дори обмислях да си я купя, защото моята е с минус 30 страници, първо тук я издирвам, че колкото и да е евтина, става двойно с куриерската доставка:)

Къщичката постоянно сменя наемателите си мимолетни, вчера ми донесоха нов букет:) Обаче картичката е трепач, не знам обърна ли внимание на изписването на 1-ва:) На Първо място ми е;)
цитирай
31. martiniki - magicktarot - ами за мен има един човек,
02.04.2012 09:41
който може да ми е мярка - смеещият се човек. На латински не съм сигурна как се изписва. Винаги съм предпочитала хомо луденс - забавляващия се с живота човек, с годините се идентифицирам и опитвам да бъда смеещ се, не присмиващ, а надсмиващ се над всичко, което би го убилo, ако е само хомо.
цитирай
32. pevetsa - Доре, мила, децата са кристално ...
02.04.2012 12:01
Доре, мила, децата са кристално чисти, и има какво да научим от тях, особенно, ...
как се правят БЕЛИ :))))))
Но пък е весело непрестанно :)))))
цитирай
33. bven - Поздрави за представянето!
02.04.2012 14:09
През 1967 година по съвсем друг начин щеше да бъде приета тази книжка, но... явно не му е било времето. Какво пък - нека сега да идва Тисту.:)))
Или може би вече е тук?!
Весел пролетен ден, martiniki!
цитирай
34. yotovava - Ще ми е интересно да прочета.
02.04.2012 14:33
Има още един сериозен автор с единствена детска книжка, която много обичах да чета, тя е за по-големи - Ференц Молнар с неговите "Момчетата от улица Пал".
цитирай
35. martiniki - pevetsa - щом децата са кристално чисти
02.04.2012 19:43
тогава белите са бели :)
цитирай
36. martiniki - bven
02.04.2012 19:49
издадена е на български през 79-а, но не помня какви са ми впечатленията от нея по това време. Ако някой се сети да я преиздаде ще се радвам. Имаше една книжка, която ужасно обичах като малка - "Приключенията на чирака Хлапич", на Ивана Бърлич Мажуранич, и нея ми се ще да прочета пак, и приказките на Осмиянко ми бяха страшно любими

(ето сега като се сетих и потърсих, ами че чирака Хлапич го има в Читанка!)
цитирай
37. martiniki - yotovava - привет!
02.04.2012 20:07
тази книга пък за мен е нова, имаше една друга, пак за приключенията на момчета от една улица, но сега заглавието ми бяга, илюстрациите бяха интересни
цитирай
38. indi - дори обмислях да си я купя, защото ...
02.04.2012 23:24
martiniki написа:
дори обмислях да си я купя, защото моята е с минус 30 страници, първо тук я издирвам, че колкото и да е евтина, става двойно с куриерската доставка:)

Къщичката постоянно сменя наемателите си мимолетни, вчера ми донесоха нов букет:) Обаче картичката е трепач, не знам обърна ли внимание на изписването на 1-ва:) На Първо място ми е;)



Незнам доколко актуални са тези съобщения за книги във виртуалните книжарници...Пратила съм поръчка и аз за една книга,но никъде не видях дата,на която е пусната като предложение.Надявам се да е на принципа- купи ли се- маха се предложението,и дано ми я пратят,или поне отговорят някак..Та,не можеш ли инак да я намериш,а така може,не се колебай.:)
:))Ти сега ми обърна внимание за изписването..Ми...видях и прочетох и съвсем правилно написано ми се видя!:))Ако имаш предвид,че с число е изписано и това е детинско,ми...значи са ми съвсем естествени и детински възприятията и на мен!:))Разбира се,че ще ти е на 1-во място!!!:)Много пролетни усмивки,всекидневни!:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: martiniki
Категория: Други
Прочетен: 5776536
Постинги: 1125
Коментари: 15470
Гласове: 55654
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031