Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.03.2007 17:57 - в памет на Егоист
Автор: trevistozelena Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5979 Коментари: 39 Гласове:
0

Последна промяна: 18.03.2009 15:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

     "Егоист" умря преди месец.  Чува се, че голяма част от екипа, който го списваше в последната му година, ще прави ново списание - "Ego", но не съм се интересувала по-подробно за това. Най-малкото, защото точно този последен екип с последния редактор успяха някак съвсем непринудено и без усилие да сринат окончателно и без това поразклатените останки от някогашното "култово" списание (всъщност наистина имаше време, когато "култово" далеч не беше в кавички). 
      Аз съм от поколението, което в някаква степен израстна с "Егоист" - точно тези тийнита тогава, на които в началото ни се налагаше да се учим да разбираме изказа на списанието. Просто бяхме малки. Но пък имахме странното усещане, че "Егоист" предлага някаква адекватна нова култура на мислене, която е по-полезно да прихванеш, отколкото да се откажеш да разбираш. 
     Вероятно в момента носталгията ми звучи леко ретро, но за мен е важно да я призная. Да, аз съм се учила от "Егоист" и голяма част от възприятията, мисленето и стила ми са негов продукт. Както и да звучи, съм убедена, че, ето на - 12-13 години по-късно продуктът Аз е нелош, дори успешен:) Мисля си също, че в първите години и с първия си екип списанието успя да уцели целта, към която твърдеше, че е насочено; беше съвсем истинско и провокативно явление, от което тогавашните "тук" и "сега" имаха нужда. И, да, беше коректив в много аспекти.
     Странното е, че голяма част от важните неща в живота ми се случиха в известна степен свързани със списанието. Първият му слоган, който се запази доста време - "Лично за теб", специално мен успя да застигне (не като проклятие:) ). Но може би не е коректно да изпадам в подробности.
     Спомням си първия ми интерес към "Егоист". Бях в подготвителен клас на гимназията, когато гледах някакво предаване, в което гости бяха Мартин Захариев и Ивайло Цветков ( тогава известен като Нойзи). Тринайсетгодишните девойки имат навика да се впечатляват от екранни образи, та и аз така - побързах да се впечатля. Тези двамата изглеждаха определено впечатляващо (няма друга дума), с грабващо самочувствие на специални хора....убедих се, че са такива за около 30 минути и на следващия ден си купих списанието им - 9 брой, първия, който притежавам. С усилие изчетох всичко, а след няколко броя вече свикнах да разбирам стила му и...помъдрях! :) Текстът, който ще си остане култов за всички времена в личната ми класация е "Стрес" на Ивайло Цветков, точно от този (първи за мен) девети брой. Препрочитала съм го години след това и до днес съм убедена, че той е Голяма и Специална статия. И досега съм фен на Ивайло Цветков, въпреки че се занимава със списание от доста по-различен характер; класата му остава разпознаваема, както и стотиците опити да бъде имитиран стила му. Колкото до другите главни лица в началото на "Егоист" - Жеков никога не е успявал да ме впечатли, а Мартин Захариев ме разочарова през последните години с решенията, които вземаше в опит да възвърне статуквото на "Егоист". Просто времето се промени, а той не съумя да усети правилната насока. Карбовски е дързък, но все още необмислен (въпреки десетте години опит зад гърба си), така че показността му твърде често дразни, особено след като за пореден път си помислиш: "ето, най-после има стил"...
     Това е... За да не прекалявам с обема на този постинг, накрая бих искала само да кажа, че имах идея да избегна патоса, пишейки за "Егоист". Но, така или иначе, имам...имах прекалено лично отношение към темата, за да не покажа вълнението си




Гласувай:
0
0



1. анонимен - :))
09.03.2007 18:14
Нямах представа,че Егоист вече е в небитието. Всъщност престанах да го чета доста отдавна...Освен нещата на Нойзи и Карбовски, с удоволствие четях и статиите на Ина Григорова...Но така или иначе и за мен Егоист ще си остане свързан с един определен период от живота ми...
цитирай
2. sunflower - Дамммм ...
09.03.2007 18:30
... Ина беше страхотна ... май откакто тя се махна списанието спря да ми харесва. :)
цитирай
3. trevistozelena - madlin, sunflower
09.03.2007 19:05
ина...да...не съм я споменала... ами всъщност беше едно от интересните лица на списанието, освен това с доста адекватно присъствие сред основно мъжкия екип по това време. все пак мисля, че беше Голяма като текстописка на песни, материалите й в списанието бяха добри, но специално за мен не бяха най-впечатляващите текстове. лично мнение
цитирай
4. анонимен - Да,
09.03.2007 19:16
макар че съм по-възрастен,40 годишен, и за мен Егоист беше и ще си остане част от последните години. Спомням си как го купувах и след като го прочитах го давах на жената,която днес е моя съпруга и майка на сина ми. Като цяло мога да кажа,че не съм изпуснал нито един брой и съм прочел АБСОЛЮТНО ВСЯКА статия,във всички тези броеве. За заместника му Его-няма да го чета,едно мъжко списание/Плейбой/ ми е достатъчно. Впрочем пропуснах да кажа,че според моя позната,работеща в Егоист,Его ще е мъжко лайфстайл списание. Ще се опитам да заменя Егоист с Интро,ако такава замяна въобще е възможна...Жалко...
цитирай
5. trevistozelena - анонимен
09.03.2007 19:25
всъщност Е умря доста по-рано. носталгията в постинга ми се отнасяше до далечния първи период на списанието - когато влиянието и провокацията му бяха в пъти по-силни. и когато, разбира се, нямаше аналог на бг пазара.
иначе - ти си от истинското поколение на Егоист -хората, които в онези времена бяха 20-25+ годишни. аз съм от децата, които растяха с него. не знам кой от нас се е повлиял повече:)
благодаря за мнението!
пс: като верен Ивайлов фен аз си чета Максим:)
цитирай
6. trevistozelena - namo
09.03.2007 19:43
а аз още търся първите 8 броя, но те са неоткриваеми....:( пазя всички други без няколко пропуска от времето на Богдан Русев и без последните 10-12
цитирай
7. thomas - Началото на края беше
09.03.2007 19:51
при Емил Спахийски, когато опитаха да слеят Егоист с Ритъм. Писах му надълго и нашироко, че тая няма да я бъде, че времето на това да продаваш Робърт Лъдлъм в пакет с партизански роман е отдавна отминало, а той спореше с мен, че може да разбирам от нещата, за които той ме знае, но не разбирам от това какво ще стане с Егоист.

Малко по-късно изчезна и самия той, Егоист отново се раздели, но вече беше още по-зле. А накрая Георги Лозанов закова и последния (поне за мен) пирон в ковчега на Егоист. Ако в последната година и нещо е имало и още някой герой (просто престанах изобщо да си го купувам), той най-много да е пял заупокойната.

И все пак, когато беше най-силното подобно списание, Егоист формираше поведение, светоусещане, начин на мислене и стил у много млади хора. За което всички трябва да сме му благодарни. И както и лирическата героиня на Нели Фуртадо, и аз не разбирам защо онова от песента е истина:

Flames to dust, lovers to friends,
Why do all good things come to an end...

Та така и с Егоист.

Его щяло да е лайфстайл. Алооооу! Ами какво беше Егоист?! То ако не беше лайфстайл, просто не знам кое друго ще бъде!
цитирай
8. trevistozelena - thomas
09.03.2007 20:05
една тайна - идеята да се слеят Ритъм и Егоист (и ритъм да заприлича на хилава притурка за два лв в бонус) беше на Захариев в опит по онова време да спаси умиращия ритъм. Егоист определно не бяха ЗА идеята, но се наложи да се примирят с нея. не браня спахийски,но беше така. между другото, ако ти липсва (но май не ти), в момента е гл. ред на FHM. и би бил успешен, ако максим не го бяха изпреварили с цяла година и половина време -в момента изглежда така сякаш копира стила им (лично мнение). предимството на спахийски в егоист беше, че го комерсиализира отново. все пак преди него Богдан Русев и следващите не-знам-колко-си редактори за по един брой едва не затриха списанието преждевременно, емил го реанимира за известно време. успя да повъзвърне малко от предишния му стил и да реорганизира що годе приличен екип. но пак копираше Нойзи -очевидно цял живот е осъден на това. лозанов обаче изцепи работата...импотентно премахна секса от списанието и то провисна в жалостив опит да помръдне нанякъде...но не би.
за лайфстайла - ами от лозанов натам списанието реши да се определи не като лайфстайл, а като "списание ЗА лайфстайл", което гого неколкократно опита да обясни какво означавало, но май не го разбрахме :)
пс: чела съм ти писмото за притурката ритъм, сега си спомням:) те тогава бяха доста по темата,но имам спомени:) наистина егоист не бяха виновни за провала. беше нечестно към спахийски - това го провали
цитирай
9. thomas - Искаш да кажеш, че са ме публикували!?
09.03.2007 20:11
Аз тогава прочетох само отговора на личния си мейл и не знаех, че съм стигнал и до страниците на списанието ;-) Нали бях в бойкот, обявен именно в това писмо...

Що се отнася до комерсиализацията, тя е нож с поне две остриета. Като цяло тя убива всяко съдържание, след като първо му дава шанса да се роди. Нещо като отглеждането на животни за храна... Изглеждат такива едни щастливи, доволни от живота, розовички, добре хранени, а накрая - на пържоли! ;-)

Иначе съм сигурен, че идеята е била на Мартин Захариев, казвам само, че Спахийски я защитаваше. Не казвам, че е имал избор :-)
цитирай
10. анонимен - Егоист в най силните си дни дължеше ...
09.03.2007 21:24
Егоист в най силните си дни дължеше много не само на Нойзи, но и на Карбовски, той внесе един много по разчупен стил и пръв почна да пише по теми, които никой не повдигаше дотогава.
А не забравяйте, че именно Мартин Карбовски откри и лансира момичетата от група Антибиотика, българските спайски бяха голяма работа...навремето поне...
А Ина просто се омъжи...за някакъв американец...не беше много патриотично от нейна страна, но карай да върви..
цитирай
11. trevistozelena - анонимен
10.03.2007 01:25
да, прав си. карбовски имаше своите попадения, освен това успя да вдигне скалата на скандала, в което винаги е бил добър. между другото е започнал като протеже на Нойзи, така че определено е имало и кой да го прецени като успешен. НО... винаги съм му се чудила защо беше убеден, че сам по себе си талантът да кажеш/напишеш "путка", "кур" и тн е достатъчен да те направи осбено провокативен писач. не ме разбирай погрешно, не съм против цинизмите, понякога дори стоят някак ефектно, но ми изглежда наивно да разчиташ чак толкова на тях. в края на крайщата не са кой знае какво геройство. иначе карбовски си е пич, но за 12 години можеше да си изработи и малко по-уверен стил
цитирай
12. thomas - Карбовски беше основно оръжие
10.03.2007 08:56
за успехите на списанието и почти единствената причина за много хора, които познавам, да си купуват списанието години наред. За съжаление реши да се отклони предимно в посоката на маргиналното поведение и хората, които го практикуват, с което загуби рязко интереса на тези, които предпочитат скандални, но по-нормални неща.

Както и да е, Егоист определено е събитие не само в медийното пространство, но и във важна част от живота на цяло едно поколение. Част, която ще бъде запомнена.

Нищо от последвалите го имитации, които при това продължават да живеят, не носи същото усещане. Разбира се, и той самия в късния си етап не го носи, затова си и отиде.
цитирай
13. анонимен - :))
10.03.2007 10:52
А ти самата си толкова навътре в тази тематика, няма начин да не си публикувала и нещо на неговите страници! Абсурд е да си била само кротък редовен читател, мисля че това не е в стила ти...
цитирай
14. trevistozelena - анонимен
10.03.2007 10:56
само две писма. едното ми спечели часовник :) но никога не съм била част от екипа, ако това имаш предвид
цитирай
15. eleni - ха...
10.03.2007 12:19
...припомних си... и аз го четях някога, но, наистина, само в оня началния шеметно интересен период. После се скапа работата. Аз порастнах, те - не:)

Наскоро открих нещо, което ми хареса - на излизане от Motto си взех free издание, което не бях виждала NIGHT- Lifestyle издание за нощние живот... не хранех някакви надежди да се впечатля, обаче... ме изненадаха... беше свежо и интелигентно... дано така продължи
цитирай
16. анонимен - Виж как познах. . . Имаш дарба да п...
10.03.2007 12:27
Виж как познах...Имаш дарба да пишеш за подобно издание! А писмата ти на каква тема бяха?
цитирай
17. trevistozelena - eleni
10.03.2007 12:38
да, free изданията са много добра идея:) мисля че някъде съм мяркала Night, но нямам спомен да съм го разглеждала. ще си го взема някой път.
цитирай
18. trevistozelena - анонимен
10.03.2007 12:41
мерси:)
това, което избраха за писмо на месеца беше на ..хм..как да кажа...астрономическа тема:) а другото беше смешен експеримент - писахме го с още един човек, но в повече подробности не ме карай да изпадам:)
цитирай
19. анонимен - :))
10.03.2007 12:50
Гледай само каква скромност проявяваш сега, не е честно! Та нали идеята на "Егоист" беше всеки да се отърси от тези задръжки и комплекси, да покаже най-доброто от себе си...
цитирай
20. trevistozelena - анонимен
10.03.2007 12:59
не бих го нарекла скромност, а най-обикновена дискретност. колкото до идеята на Егоист - кой казва, че е била такава?!!!! :)
цитирай
21. анонимен - Добре, не те карам да разказваш с ...
10.03.2007 14:16
Добре, не те карам да разказваш с подробности, а само да намекнеш в коя насока е било твойто писмо...А Егоист лансираше няколко основни идеи, мисля че добре си ги усетила...Той помагаше на младите и да скъсат с тази униформеност и еднаквост, съветваше ги да виждат света по разчупен и шарен.
цитирай
22. trevistozelena - анонимен
10.03.2007 18:11
идеята на егоист беше да ти покаже в кое време живееш. ни повече, ни по-малко
цитирай
23. анонимен - Тук може да поспорим. . . Времето, в ...
10.03.2007 20:23
Тук може да поспорим...Времето, в което Егоист беше на върха, беше адски шантаво и сюрреалистично...Спомни си зимата на 96-97 година, доларът стигна до 3200, заплатите бяха 3-4 или 5 долара, KFC го затвориха временно, такситата стояха без работа...За какъв лайф стайл можеше да се говори тогава?
цитирай
24. trevistozelena - анонимен
11.03.2007 00:15
ИМЕННО! сам си си отговорил. точно тези обстоятелства тогава в бг предопределиха нуждата да има един коректив в лицето на нечовешки модерно и провокативно списание, който да напомня, че ВЪПРЕКИ проблемите тук и сега, навсякъде по света годината е 96-та. защото нещата наоколо, които носеха някакъв актуален етикет бяха оскъдно малко. Егоист беше онзи правилен ориентир, който ги посочи и определи кое е адекватно за времето си и кое не
цитирай
25. анонимен - Да, и ти си права...
11.03.2007 11:27
Да, и ти си права...
цитирай
26. pinkberry - :(
11.03.2007 23:05
наистина ми стана мъчно като разбрах. Първият попаднал ми брой си беше съвсем първия надлежно закупен от баща ми. И ми беше адски интересен. Малко не зацепвах някои неща (все пак съм била на 12, познато нали:) но пък статиите и стилът формираха един доста различен поглед в мен. Беше супер смешно, когато една приятлка хвърли поглед на купчинката броеве е хола и каза: Как можеш да го четеш това списание, пишат само за секс. Хехех, а всъщност пишеха за много други неща и показваха един нов и алтернативен lifestyle.
Дам, липсата на Ина Григорова се усети осезаемо. Но пък нямаше такива "идиоти" - експериментът Ана Осторвска ме размя до сълзи.
Както и още толкова много други неща...
Въпреки че спрях да си го купувам доста одавна, ще ми липсва. Или по скоро ще ми липсва онази епохална ера:))
цитирай
27. анонимен - ЕОИСТ - ПРОДЪЛЖЕНИЕ
21.04.2007 15:16
... to be continued
цитирай
28. trevistozelena - анонимен
22.04.2007 01:15
уау, това звучи мистично:) мисля, че го погребаха съвсем категорично, но щом казваш...:) продължения всякакви
цитирай
29. siromahov - какво значи лайфстайл?
17.05.2007 12:12
това е може би най-кухата дума, която съм срещал.
За какъв "стайл" може да се говори в нашия "лайф"?

Не ми е мъчно за "Егоист" - той умря много преди да спре да излиза.
Факт е, че Ивайло и Сашо направиха огромен пробив навремето. Имаше един период, в който всички новоизлизащи списания се опитваха да ги копират и това беше много забавно. По онова време всички интервюта в списанията започваха с някакво маниерно интро от сорта: "Срещам се със събеседника си в задимено кафене. Той си поръчва фрапе, а аз - капучино....":) Сякаш на някого му пука какво пие репортерката!

Но "Егоист" се самоунищожи в опитите си да говори за някакъв елит, който в България просто не съществува. Кого да сложиш на корицата?
когато няма звезди, се налага да си ги измисляш. това те отдалечава от реалността и в един момент всичко почва да звучи фалшиво.

"Максим" е много по-реален поглед върху действителността и затова е много по-успешно.

А за новото "Его" просто нямам думи. това е някакъв комплексарски триумф на парвенющината.
цитирай
30. trevistozelena - Сиромахов
17.05.2007 17:28
хм... навремето имаше някаква полза да се говори за стайл в лайфа - просто моментът беше такъв, трябваше някакъв коректив в мисленето. аз лично се повлиях от месиянската дейност на първата епоха на "Егоист". после обаче наистина се озадачих от формулата на Лозанов "списание ЗА лайфстайл" (???...!!!). ако е възможно ти да ми обясниш какво е имал предвид, защото аз не го разбрах... а той се опитваше да обясни, имаше някакво желание човечецът...ениуей...
за сриването на "Егоист" основният виновник беше Богдан Русев - така се оплете в желанието да влезе в крак с времето, че ни отегчи до болка. после на мен лично Емил ми хареса. беше, както обикновено отчайващо закъснял, твърдеше, че е променил списанието в нова насока, а всъщност страстно се опитваше да върне времето назад към бляскавите моменти на Нойзи и Жеков. този опит ми беше интересен, ако Емо беше Нойзи щеше да му се получи. освен това трябва да призная, че чак тогава се престраших да пиша в ЛюбовоОмразатабез риск да ме направят на салата и дори помъкнах гордо един часовник! не беше толкова вълнуващо, колкото да ме потупа по рамото самият Цветков, но пък беше по-безопасно:) Лозанов обаче направо се...хм..изцепи - последни издихания без шанс за реанимация, това беше той.
ако не бях толкова сантиментална, вероятно щях да се съглася с теб, че и без това опитите за реанимация след Нойзи и Жеков са били тотално излишни и е трябвало "Егоист" да си умре още тогава (защото май точно това имаш предвид). но съм сантиментална и ме радва факта, че и след тях на моменти имаше поносимо добри периоди за списанието. и, да, идеята за съществуващ елит сериозно дразни, затова и "Его"-то ще си умре след има-няма десетина броя. чакам да проверя дали съм успешен пророк:)
цитирай
31. siromahov - то "его"-то вече е мъртво
17.05.2007 18:15
няма защо да чакаш десетина броя.
а не мога да ти обясня какво е списание за лайфстайл, защото, както вече казах, не знам какво е лайфстайл.

всъщност виждам, че си доста навътре в темата. аз не съм следил еволюцията (или деградацията) на списанието. попадали са ми само няколко броя по времето на Ивайло и Сашо.
Как се е развило по-нататък при други редактори, не зная.

какво влагаш в израза "коректив в мисленето"?
аз мисля, че младите хора се изграждат най-вече по пътя на подражанието.
искат да имат кумири, някакви "култови":) личности и именно в това се провали "егоист".
даде заявка, че ще ни показва "култови" хора, а такива в бг просто няма.

P.S Честито за часовника! Надявам се, че е верен:)

цитирай
32. trevistozelena - да,именно
17.05.2007 18:41
изграждането на характер си е чиста проба копи/пейст от хора, които намираш за впечатляващи. неизбежно е. подборът обаче си е чисто твое дело и затова сам си си виновен, ако се прецакаш да копираш от кофти личности. но не е задължително кумирите ти да са от-до публични личности (в смисъл, може да си паднеш и по цинизма на съседа, стига да ти е достатъчно въздействащ).
да кажем, че доброто начало на "егоист" се дължеше на това, че си струваше да копираш от самите хора, които го списваха, а не да чакаш някой си там месечен кумир на корицата. те самите се изживяваха като култови, а на мен това определено ми харесваше, поне самочувствието им със сигурност ми изглеждаше убедително. иначе, ок, възможно е и думата "коректив" да не е съвсем на място, но корективи или не, за мен те се оказаха полезни.
P.S. о,да, верен си е, но подозрително прилича на мъжки :( хубавото е, че не показва коя година сме и за това не разчитам на него, а на календара (в смисъл - не ме е объркал фатално:) )
цитирай
33. siromahov - питам за часовника, щото завиждам:)
17.05.2007 19:19
колко текстове съм писал по тия списания, поне един будилник да бяха ми дали!
а те - само хонорари:)

за повечето неща си права, само в едно нещо мъъъъъничко грешиш: Ивайло и Сашо никога не са се имали за "култови" личности.
цялата тая поза беше закачка, част от самоиронията им.
проблемът им дойде в момента, когато доста хора ги взеха насериозно.
цитирай
34. trevistozelena - хм...
17.05.2007 19:37
замисли ме. ако е грешка, то съвсем не е мъъъъничка. много често съм долавяла самоиронията им, но излиза, че никога напълно. направи ми една услуга - попитай Ивайло дали поне малко не се е изживявал като култов по онова време. все пак тогава са били на по 25...даже 24, а и безспорно имаха изобилно количество самочувствие (ако нямаха, едва ли щяха да са толкова добри). и не можеш да ме убедиш, че поне малко не са се взели насериозно самите те....хм... :) (ама много ме замисли)
цитирай
35. trevistozelena - а,да
17.05.2007 19:38
пропуснах - майната му на часовника....де да бях взела хонорар...:(
цитирай
36. siromahov - хонорарът се изхарчва, а часовникът остава:)
17.05.2007 21:14
относно това дали са се изживявали като "култови" - не са, уверявам те.
има известна (макар и мъъъъъъничка) разлика между това да имаш самочувствие и да се вземаш насериозно.
просто ролята, която си бяха измислили, изискваше да изглеждат като някакви тежко надути "култови" копелета.
(тая дума "култов" също е много смешна)
и те изиграха тази роля перфектно. без да спрат да се подхилкват на тези, които ги приемаха суперсериозно.
разликата е в чувството за хумор.
цитирай
37. trevistozelena - ех,ами...
17.05.2007 21:56
във всеки случай ме радваха безумно. и сега така, макар да съм една доза по-малко впечатлителна (да не се бърка с "впечатляваща":) )
цитирай
38. trevistozelena - и все пак...
17.05.2007 22:32
...някак "култово" се подхилкваха, не мислиш ли?:-Р
цитирай
39. анонимен - :)
29.02.2008 23:21
Егоист-а е единственото списание, което съм изчитала на един дъх, не знам точно в кой момент спрях да го купувам.....не си спомням.....просто в един момент стана много комерсиален.....но наистина съм се кефела на Карбовски, Нойзи и Ина.....и да......в мен е останало нещо от онези години, нещо от онзи стил......нещо, което ме кара да се подсмихвам, за което им благодаря:)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: trevistozelena
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2371192
Постинги: 344
Коментари: 4667
Гласове: 16048
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930