Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.03.2007 16:36 - танатофобия
Автор: trevistozelena Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7107 Коментари: 22 Гласове:
0

Последна промяна: 18.03.2009 15:18


      Казват, че хората избягват да мислят за смъртта. Факт! Рядко срещам някой, който наистина е наясно, че е смъртен...и му личи по ветрилцето, на което пише "MEMENTO MORI".
       Казват също и, че дори да претендираш, че имаш някакво съзнание за смърт, то най-вероятно си неволен лъжец, тъй като на практика не е възможен опит с умирането. Изключвам алабализмите за завърнали се от оня свят клинично умрели, както и иначе забавни продукции като "Линия на смъртта" (стар филм е, в случай, че не ти говори нищо). С тези истории се печелят пари, а не се съобщават велики истини...поне аз така мисля. Е, онова за тунела и ярката светлина звучи убедително, но моята теория е, че става въпрос за някакъв рефлекс на умиращото съзнание, а не мистификация. Нещо като последен кадър преди изписването на КРАЙ...силно осветен финален надпис. Холивуд би трябвало да опита ефекта, в случай, че досега не е...Не помня холивудска бълвоч, която да завършва с тунел, но е възможно да има... Както и да е...
      Имам един недостатък на иначе издържливата ми психика и той е от време на време сериозно сполетяващите ме признаци на танатофобия (страх от смъртта). За разлика от...хм...нормалните хора, които изпитват такъв страх обикновено на фона на някаква гранична ситуация в живота си, мен ме спохожда понякога без видима причина. Страхът е под формата на представа. Представям си ужаса от момента, в който осъзная, че умирам. Дали ще имам любим човек до себе си? А какво би изживял той в този миг? Ами ако съм сама?... Ужасяващи сценарии и най-гадното е, че поне една от хилядите вариации със сигурност някой ден ще се окаже реална.
      Всяко живо същество притежава един много силен рефлекс - да не се примирява с безизходни ситуации. Мисълта за смъртта обаче е единствената ментална ситуация, срещу която нямаш успокояваща алтернатива, че е възможно да се намери изход. С това ми е трудно да се примиря. Да, страх ме е от страха, колкото и банално да звучи.
     Помня семинар в университета на тема "Как изглежда смъртта" (или нещо в този дух). Беше към един като цяло малоумен спецкурс - "Любовта като самопознание", изключително непрофесионално воден от идиота на Философски Факултет (по-коректно е да не казвам името, нищо лично). Та идеята беше да се получи диалог, в който участниците в семинара да споделят представата си за смъртта. Изслушах към дузина девойки, които, странно как, все виждаха смъртта в облика на красива жена(блондинка или брюнетка, според личните предпочитания), облечена в бяло (тук-там решена в черно...) и на места с детайли, описващи дълги пръсти, фини ръце и тн. Две-три момчета се спряха на класическия скелет, въоръжен с коса скитник, вървящ по прашен път и...друго не помня... Реших, че ако ще е персонификация, то предпочитам онзи тип Смърт на Пратчет, който говори все с главни букви в бг-преводите...поне има чувство за ирония. 
       Всеки, без изключение, си представяше някаква фигура, което, като се замисля, не е странно - просто се дължи на дългогодишно вменяване от приказки, истории на ужасите и хорър-филми. Моят извод беше, че, ако говорим за мислене на смъртта, неминуемо става въпрос за някаква представа - така е, тук не е възможно мислене без помощта на въображението. Въпросът обаче е, че стереотипът с някаква ходеща, бродеща, говореща фигура поне на мен ми изглежда повърхностен. И не съвсем честен. Моята представа за смърт е представата на собственото ми умиращо тяло. Така имам някаква ясна идея. Ако е необходим образ (а може би е), то самата аз съм този образ в неопределен бъдещ момент...с ужасено съзнание, че умирам.
         Тук се спирам. Ей така, с необособен финал. И без това се чудех дали да пусна този постинг. После реших, че, така или иначе, тук записвам много от настроенията си. Да кажем, че днес ме навести умерена танатофобия. Утре пак ще съм свежарка:)



Тагове:   memento mori,


Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. bibeto - So you run and you run to catch up with the sun but it's sinking
19.03.2007 16:48
"So you run and you run to catch up with the sun but it's sinking
Racing around to come up behind you again.
The sun is the same in a relative way but you're older,
Shorter of breath and one day closer to death"

Pink Floyd - "Time"

Позволявам си да цитирам това велико прозрение, защото съвсем скоро с мъжа ми си говорихме за това. Слушахме "The Dark Side of the Moon", стигнахме до този момент и двамата си признахме, че когато за първи път сме го чули сме изстръпнали. Някакси мисълта ти се увива около това "Shorter of breath and one day closer to death" и наистина ти става ясно, че натам отиваш. Родиш ли се, ще умреш. Не ме е страх от смъртта. Повече ме е страх, че ако се случи нещо на най-близкия ми човек, ще трябва да живея. Това за мене е ужасът.
цитирай
2. trevistozelena - bibeto
19.03.2007 17:30
да, един от силните текстове, които ти напомнят за смъртта...успешно. като достоен фен на Камю, бих казала, че при него напомнянето също е особено въздействащо. но в малко по-оптимистичен аспект, все пак философията му има за цел да заяви малко повече от това, че си смъртен.
за това, че страхът ти е насочен повече по отношение на близките ти - и при мен го има това. като едно от лицата на фобията ми. така че -да, разбирам те.
благодаря за коментара - много е искрен
цитирай
3. chris - spokoino ,
19.03.2007 17:49
vsichki hora umirat shtastlivi .. s edin vid liubov .. :)
цитирай
4. bibeto - chris
19.03.2007 17:53
Извинявай, но не те разбрах? Какво значи "с един вид любов"?
цитирай
5. trevistozelena - chris
19.03.2007 17:54
и аз не разбрах. я разтълкувай :)
ако наистина имаш идея как да умрем щастливи, вероятно даваш тласъка на нова религия...или интерпретираш някоя стара. бъзикам те:)
цитирай
6. lemonpie - ***
19.03.2007 18:04
Страхът ти е от смъртта е едно от най-естествените неща. Човек се страхува, защото е жив. Във философията имаше една постановка, че всеки казва "знам, че някой ден ще умра", но никой не казва "вярвам, че ще умра". Разликата е в когнитивното и ирационалното, които се преплитат у всеки човек.
Философията и религията се занимават с този въпрос от векове. И всяка от тях предлага различни решения на проблема. Обикновено всеки сам намира нещо средно, което го задоволява. Образът на Смъртта - всъщност няма образ, това са просто наложени представи. Защото ирационалното се приема по-лесно, ако има образ.
Отнесох се направо...
Поздрави,
цитирай
7. trevistozelena - lemonpie
19.03.2007 18:42
така е,да, но мисля, че леко превишавам допустимото човешко. не знам... имам усещането, че хората по-бързо пропъждат мисълта за смъртта, аз понякога задълбавам. човешко е и да твърдиш, че си наясно с крайността си, а един ден да се изненадаш от нея.
философията (съвсем като мен:))) има склонност да преувеличава и казва, че ВЪОБЩЕ е мислене за смъртта. чувала си Сократо-Платоновото "философията е упражнение в смъртта" и после - безброй повторения на същия мотив. но ми харесва, защото ми предлага избор. виж, религията (която и да е...изключая може би будизма) не ми позволява такъв. мога да избера да повярвам и да получа успокоение срещу страха от смъртта, но цената е твърде висока - предпочитам да не унищожавам собствените си убеждения. ако религията беше останала на нивото на мита, бих я харесала и сигурно нямаше да съм атеист. но вече е твърде очевидно, че успокоението не е в името на човека, а в името на властта. религиозното успокоение е средство. това е личният ми довод все пак да предпочета страха от смъртта. може би било чудесно да се измисли по-безкористно успокоение, което не поставя условия пред човека
цитирай
8. lemonpie - ***
19.03.2007 18:45
Хех, мога да те успокоя с нещо:
Щом никой не се връща от света на мъртвите, значи там не е толкова зле.
Аз лично с това се успокоявам, колкото и ирационално да звучи :))
Иначе и аз "знам", но не "вярвам".
цитирай
9. trevistozelena - lemonpie
19.03.2007 18:51
хехех безотказна логика. но си мисля, че страхът е по-скоро страх от самото умиране, а не от смъртта...не ти ли се струва, че е така
цитирай
10. lemonpie - ***
19.03.2007 19:01
Не може да ме е страх от нещо, което не знам какво е. Страхувам се от зъболекар, защото знам, че боли. По аналогия - страхът от умирането е свързан със страха от болката, но пък дали боли или просто чувстваш облекчение, няма как да знаем. Малки сме още.
"Знам", че когато умираш понякога боли - физически, зависи от случая, разбира се, но пък не "вярвам" на всичко, което виждам. Защото пък може и да изпитваш облекчение, че болката е свършила.
За себе си отричам до колкото мога всички страхове, без страх се живее някак по-усмихнато.
Логиката е безотказна. Може да се приложи и към страха към умирането.
Anyway, тайната на радостта от живота е в търсенето на светлата страна, а не в очакването на тъмната. Не й се давай.
Пак поздрави,
цитирай
11. trevistozelena - :)
19.03.2007 19:06
в повечето случаи не й се давам
поздрави и от мен:)
цитирай
12. eleni - не ме е страх
20.03.2007 23:50
от моята си смърт, наистина. Но изпитвам почти физически ужас от смъртта на близките ми. Уви, вече знам как изглежда този ужас съвсем отблизо. Няма по-страшно нещо от това любим човек да умира мъчително в ръцете ти, а ти да не можеш да направиш нищо...

Имам си няколко любими образа - единият е Смърт на Тери Пратчет - гениален образ, както повечето на Пратчет. Другият е този на Архангел Михаил, който се преобразява като... различни хора... и търкулва към теб ябълка - протягаш се да я вземеш, а тай ти взема душата. Този образ особено ми харесва - има някакво равновесие в него - нещо взимаш и нещо ти взимат. А и ябълката... мисля, че е излишно да развивам темата - сещаш се и сама всичко, което бих написала:)
цитирай
13. trevistozelena - eleni
21.03.2007 00:02
сещам се... дали има вероятност да сме сестри, разделени при странни обстоятелства...нещо като версия на "Двойната Лотхен"??? започва да ме гони параноя, сериозно :)
цитирай
14. eleni - шанс 1: 1 000 000
21.03.2007 00:06
се пада 9 от всеки 10 пъти, твърди Тери:)))
И аз отдавна си го мисля...
цитирай
15. trevistozelena - значи...
21.03.2007 00:08
да? :)
цитирай
16. eleni - ми кат гледам...
21.03.2007 00:13
да:)
Ама трябва да се обсъди въпроса на по джин. Или друго. Може и на по няколко. Щото в момента не съм много в състояние - скоро ще вампирясам от недоспиване, освен това ще се разпадна на конфети от смях, понеже мили хора ме разсмиват от няколко часа насам.
Но кажи как ти звучи - джин? друго?
цитирай
17. eleni - не ме е страх
21.03.2007 00:16
от моята си смърт, наистина. Но изпитвам почти физически ужас от смъртта на близките ми. Уви, вече знам как изглежда този ужас съвсем отблизо. Няма по-страшно нещо от това любим човек да умира мъчително в ръцете ти, а ти да не можеш да направиш нищо...

Имам си няколко любими образа - единият е Смърт на Тери Пратчет - гениален образ, както повечето на Пратчет. Другият е този на Архангел Михаил, който се преобразява като... различни хора... и търкулва към теб ябълка - протягаш се да я вземеш, а тай ти взема душата. Този образ особено ми харесва - има някакво равновесие в него - нещо взимаш и нещо ти взимат. А и ябълката... мисля, че е излишно да развивам темата - сещаш се и сама всичко, което бих написала:)
цитирай
18. trevistozelena - нека да е
21.03.2007 00:20
водка:) това леко разминаване явно идва, за да внуши, че еднояйчни близнаци все пак не сме :)
цитирай
19. eleni - хихи
21.03.2007 00:25
това го предполагах и аз:)
сега ще долазя до пухената завивка (която напоследък се опитва да избяга и сутрин се събуждам в малки бели перца цялата, кат някъв ангел) и утре на свежа глава може да изляза и с предложение за място на обсъждането:)
цитирай
20. chris - най-близо до моите схващания е будизма ,
21.03.2007 09:17
но все пак си оставам атеист. нищо мистично.
просто веднъж предрусах с едни хапчета и мисля , че бях на път да умра. имах някакви "откровения" по въпроса. беше нещо като ръб , гранична зона , ничия земя - с възможността за избор живот/смърт - и двете еднакво възможни. бях безкрайно тъжен и щастлив , едновременно , плачех и се смеех. тогава реших , че всички хора умират щастливи (освен ако не стане толкова бързо , че да не разберат , че умират). беше някакво чувство на любов и единство с всичко. избрах да поживея още :) вечерта успях да се замъкна до спешна помощ , за да ме нахранят венозно. впоследствие след това дълбоко лично преживяване запазих едно постоянно чувство на щастие в продължение на поне половин година , същевременно спирайки всички "вредни" вещества с изключение на цигарите. това е. както казах , нищо особено :)
цитирай
21. trevistozelena - chris
21.03.2007 13:44
е, значи наистина имаш формула как се умира щастливо. но и сам виждаш, че говориш за вариант на смърт. мисля си, че в повечето случаи томболата отрежда умиране с болка (кофти звучи, ама май е така). признавам, че при възможност за избор и аз бих се спряла на смърт в наркотичен делириум. пренастройката на съзнанието, смяната на ...как да кажа...нивото на светоусещане е един не лош вариант наистина
цитирай
22. lemonpie - ***
24.03.2007 12:07
Аз ти написах нещичко при мен. От оня ден все си го мисля, днес намерих време.
Поздрави,
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: trevistozelena
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3004920
Постинги: 345
Коментари: 4670
Гласове: 16103
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930